یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دليل بالا بودن قيمت اينترنت، جهاني است؟

اينترنت

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶:۰۰


بر اساس گزارش اتحاديه جهاني مخابرات، قيمت‌هاي پهناي باند از سال 2008 تا 2009 به طور جهاني 42 درصد کاهش يافته است. با وجود کاهش قابل توجه در قيمت خدمات فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در سطح جهاني، پهناي باند اينترنتي دور از دسترس بسياري از مردم در کشورهاي فقير به‌ويژه در آفريقا مانده است.

به گزارش خبرنگار سرويس فن آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در گزارش اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) با عنوان "بررسي جامعه اطلاعاتي 2010 " اين سازمان تاکيد کرده که به دليل ارتباط نزديکي که بين مصرف ICT و درآمد ملي وجود دارد، بيش‌تر کشورهاي فقير از نظر دسترسي به IT در رتبه‌هاي پايين قرار دارند.

دکتر محمد سليماني - وزير پيشين ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات - پس از واگذاري تصدي وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در پاسخ به بالا بودن قيمت در حوزه اينترنت گفته بود: قيمت در حوزه اينترنت نسبتا بالاست که آن هم دليل بين‌المللي دارد زيرا از خارج از کشور خريداري مي‌شود که بايد کاهش يابد.

وزير ارتباطات کشورمان هم درباره زمان اعمال کاهش تعرفه اينترنت در کشور گفته بود: اين موضوع در حال حاضر در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مطرح شده است و زماني که مسير قانوني‌اش طي شود، اعلام و اطلاع‌رساني خواهد شد.

رضا تقي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ميزان کاهش تعرفه اينترنت براي کاربران با بيان اين که براي اين موضوع، مراحل ديگري نيز وجود دارد که بايد طي شوند، اظهار کرد: زماني که مراحل قانوني تکميل شود، اين مبحث اعلام خواهد شد.

او تصريح کرده بود: پيشنهاد کاهش 20 درصدي پهناي باند که توسط شرکت ارتباطات زيرساخت ارائه شد و ميزان تاثير آن در هزينه‌هاي کاربر نهايي به اين موضوع بستگي دارد که ترکيب هزينه‌ها در حال حاضر به چه صورتي است. براي اين که پهناي باندي به دست کاربر برسد، سهم‌هاي مختلفي وجود دارد که بخشي از آن به زيرساخت مربوط است که ما سعي کرديم در حوزه زيرساخت کاهش را انجام دهيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، تقي‌پور همچنين کاهش تعرفه قيمت پهناي باند را به عنوان هديه روز ارتباطات نام برده و گفته بود: ما هديه‌اي را به مجموعه داديم و آن هم اين بود که هزينه‌هاي پهناي باند اينترنت را به ميزان 20 درصد براي جاهايي که مستقيما از شرکت ارتباطات زيرساخت پهناي باند دريافت مي‌کنند، کاهش داديم و تقريبا همه‌ي اپراتورها پهناي باندشان را از زيرساخت مي‌گيرند.

وي اظهار کرده بود: ارائه‌ي اين تخفيف براي شرکت‌هاي ندا به اين مشروط است که مستنداتي به ما ارائه دهند که اين تخفيف را براي کاربرانشان ارائه مي‌کنند، يعني هر شرکت ندا که اين تخفيف را براي کاربران نهايي‌اش اعمال و اجرايي کند، مي‌تواند اين تخفيف را از ما بگيرد.

اما محمود خسروي - مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت - درباره کاهش قيمت اينترنت گفته بود: ما درصدد کاهش قيمت اينترنت هستيم و در اين زمينه فعاليت‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و اگر بخش خصوصي ادعا دارد که مي‌تواند اينترنت و پهناي باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زيرساخت وارد کند، بايد به بحث کيفيت آن نيز توجه شود زيرا ما مي‌خواهيم شبکه بهتر، با امکانات و کيفيت بالاتري و درنتيجه امنيت بيش‌تري داشته باشيم و هزينه‌هاي لازم را نيز در اين زمينه انجام مي‌دهيم.

اين اظهارات در حالي است که اخيرا مسوولان يکي از شرکت‌هاي ندا - ارئه کننده سرويس اينترنت پرسرعت - اعلام کردند که با اعمال کاهش 20 درصدي اينترنت هزينه اوليه سرويسي که به مشتري داده مي‌شد، تغيير خاصي نمي‌کند زيرا 70 درصد هزينه‌هاي ديگر ارايه سرويس اين شرکت، هر سال رو به افزايش است.

به نظر مي‌رسد صحت و سقم اين موضوع نيازمند پاسخگويي مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو